Hudba vo výťahu

Print
Hudba vo výťahu sa začala používať v roku 1922. Bola známa ako MUZAK, kvôli jej vynálezcovi, Goergeovi Owen Squierovi. Pôvodný účel hudby vo výťahu bol, aby ukľudnila pasažierov, ktorí použili výťah prvý krát.

Výťahy v minulosti vydávali strašidelné zvuky a predstava, že stojíte v kovovej škatuli, ktorá vás vynesie do nebies bola pre mnohých stresujúca. Odvtedy bola kľudná a relaxačná hudba využívaná vo výťahoch v mnohých oblastiach ako nákupné centrá, letiská, výletné lode, čakárne lekárov a dokonca aj v telekomunikačných službách. MUZAKove melódie boli vyvinuté tak, aby boli jednoduché a bolo možné z nich jednoducho spraviť slučku. Vedeli ste, že niektoré melódie vo výťahoch psychologicky podporujú chuť nakupujúcich kupovať viac a aby si viac prezerali výrobky?



Hlavným dodávateľom hudby do výťahov bol Muzak so sídlom v Californii, ktorí začali s distribúciou hudby v 1920tom roku. Hlavným cieľom spoločnosti bolo distribuovať melódiu bez rádiových vĺn. Mimo výťahov, reštaurácie a hotely a aj zamestnávatelia svojim zamestnancom púšťali melódie na pozadí, aby zvýšili produktivitu.

Prvé MUZAKove melódie natočili populárni skladatelia. Od roku 1997 MUZAK začal s plnou produkciou vlastných skladieb. V roku 2010 počet melódií prekročil 2 milióny a ponúka viac ako 100 internetových rádií. Tieto melódie vo výťahoch či reštauráciách neboli nikdy prihlasité, tiché, ale stále príjemné a všadeprítomné. Koncept melódií, ako napr. od francúzskeho skladateľa Erika Satie-ho je, aby boli na pozadí, ako keby neexistovali a boli považované za okolie, ako napríklad nábytok.

Kedysi sa melódie v reštauráciách či výťahoch prehrávali pomocou reproduktorov, schovaných za obrovskými rastlinami. Hudba na pracoviskách sa taktiež veľmi rozmohla a bolo spísaných mnoho štúdií, aké blahodárne účinky na výkon zamestnancov má. Dokonca aj posádka Apollo 11 počúvala hudbu od MUZAKa počas štartu a aj Kennedy mal v Air Force One hudbu od MUZAKA.

S nárastom dlhov vyhlásil MUZAK v roku 2009 bankrot, bol však zachránený aj so svojim pôvodným účelom spoločnosťou Mood Media, ktorá sa rozhodla premenovať spoločnosť v roku 2013, aj napriek dlhej histórii.

V minulosti, keď mali ľudia strach z jazdy výťahom alebo sa rýchlo nudili, bolo bežné, že sa v nich púšťala hudba. Avšak dnes, v dobe smartfónov, internetu v mobile, hudbe cez internet, potrebujeme hudbu vo výťahu vôbec? Preto sa hudba z výťahov vytráca a je viac vzácnejšie ísť vo výťahu, kde sa prehráva melódia. Podľa prieskumov, melódie sa vytrácajú a vo výťahoch ju počuť najviac v Ázii, menej v Európe. Ak máte záujem, tu je you tube video, ktoré má 10 hodín a ide čiste o hudbu z výťahov:

https://www.youtube.com/watch?v=S5PvBzDlZGs

zdroj: https://tedgioia.substack.com/